Vyhradené stavby - aktuality

vyhradená stavba - dialnice a cesty 1 triedy

Diaľnice, rýchlostné cesty a cesty I. triedy ako vyhradené stavby: Prečo sú jednou z kategórii vyhradených stavieb?

Diaľnice, rýchlostné cesty a cesty I. triedy patria medzi kľúčové prvky dopravnej infraštruktúry a sú klasifikované ako vyhradené stavby.

Vyhradené stavby sú technologicky náročné budovy a inžinierske stavby alebo konštrukčne neobvyklé stavby, ktoré z hľadiska rozsahu a technológie stavebných prác a použitých stavebných výrobkov kladú zvýšené nároky na organizovanie výstavby, rekonštrukcie a obnovy a na koordináciu činností vo výstavbe a na potrebné technické vybavenie zhotoviteľa stavby.

Z dôvodu, aby zhotovovanie vyhradených stavieb mohli bezpečne a kvalitne vykonávať len takí zhotovitelia stavieb, ktorí spĺňajú špecifikované kvalifikačné požiadavky a súčasne uplatňujú pri svojej činnosti správne manažérske systémy, boli navrhnuté schémy pre posudzovanie zhody s týmito požiadavkami.

Dokument posudzovanie zhody Požiadavky na orgány vykonávajúce audit a certifikáciu systému manažérstva zhotoviteľa vyhradených stavieb. Požiadavky na systém manažérstva (po kliknutí si stiahnite dokument), ktorý bol vydaný 1.7.2024 a v § 2 Zákona o výstavbe (ktorý ma posunutú účinnosť na 1.4.2025) “Stavba, budova, susedný pozemok a susedná stavba” je presná definícia “vyhradenej stavby”.

Technologická a konštrukčná náročnosť výstavby vyhradenej stavby

Výstavba diaľnic, rýchlostných ciest a ciest I. triedy je mimoriadne komplexný proces, ktorý si vyžaduje presné plánovanie a špecifické technologické postupy. Tieto inžinierske stavby prechádzajú často náročným terénom a musia zvládnuť veľké objemy dopravy, čo vedie k vysokým požiadavkám na ich konštrukciu a údržbu. Nasledujúce faktory prispievajú k ich klasifikácii ako vyhradené stavby:

Náročnosť terénu a geotechnické podmienky

Diaľnice a rýchlostné cesty sa často stavajú v rôznorodom teréne, kde môžu naraziť na rôzne geotechnické problémy, ako sú nestabilné svahy, zosuvy pôdy, alebo nízka únosnosť pôdy. Tieto problémy môžu dramaticky zvýšiť náročnosť výstavby, pretože vyžadujú:

  • Geotechnické prieskumy – Na začiatku projektu sa vykonávajú rozsiahle geologické a geotechnické štúdie na určenie vhodnosti podložia pre stavbu. Tento prieskum zahŕňa analýzu zloženia pôdy, hladiny podzemnej vody a seizmickej aktivity, čo ovplyvňuje návrh základov a stabilizáciu cestných komunikácií.
  • Stabilizácia pôdy a spevňovanie podložia – Ak je podložie nevhodné, musia sa použiť techniky stabilizácie, ako sú vápnenie alebo cementovanie pôdy. V prípade veľmi mäkkého terénu je potrebné použiť špeciálne technológie, ako napríklad pilotovanie (inštalácia pilót) alebo využitie geotextílií na spevnenie základov.
  • Mosty, tunely a viadukty – Na prekonávanie prírodných prekážok, ako sú rieky, údolia a hory, je často nevyhnutné navrhovať a stavať zložité mosty, viadukty alebo tunely, čo ešte viac zvyšuje komplexnosť a náklady projektu.

Vysoké zaťaženie a odolnosť voči opotrebeniu

Cesty vyššej triedy, najmä diaľnice a rýchlostné cesty, musia byť navrhnuté tak, aby vydržali veľké dopravné zaťaženie, vrátane intenzívnej premávky nákladných vozidiel. Na zaistenie dlhodobej odolnosti je potrebné zvážiť niekoľko aspektov:

  • Výber a aplikácia materiálov – Kvalita materiálov použitých pri stavbe diaľnic je kľúčová pre zaistenie ich dlhej životnosti. Asfaltové zmesi a betón musia byť vyrobené podľa prísnych špecifikácií, aby vydržali mechanické opotrebenie a nepriaznivé poveternostné podmienky. Používajú sa aj špeciálne povrchové úpravy na zvýšenie odolnosti proti mrazu a pôsobeniu soli.
  • Záťažové testy – Pred odovzdaním cesty do užívania sa vykonávajú záťažové testy, aby sa overila jej schopnosť odolať predpokladanému zaťaženiu, či už dynamickému (napr. prejazd ťažkých vozidiel), alebo statickému (napr. záťaž spôsobená státím vozidiel v kolóne).
  • Odvodňovacie systémy – Efektívne odvodnenie povrchu vozovky je nevyhnutné na zabránenie erózie, šmyku alebo zníženiu únosnosti podložia. Integrované odvodňovacie systémy odvádzajú dažďovú vodu z povrchu cesty, čím znižujú riziko tvorby výtlkov a poškodenia povrchu.

Náročné technické a dopravné systémy

Okrem samotnej cesty musia byť súčasťou infraštruktúry diaľnic a rýchlostných ciest rôzne technické a dopravné systémy, ktoré zvyšujú ich funkčnosť, bezpečnosť a efektívnosť.

  • Protismerové zábrany a bezpečnostné bariéry – Moderné diaľnice musia byť vybavené zábranami medzi smermi jazdy, ktoré zabraňujú prechádzaniu vozidiel do protismeru. Používajú sa tiež bočné bezpečnostné bariéry, ktoré znižujú riziko zranení pri opustení vozovky.
  • Protihlukové bariéry – Na miestach, kde diaľnica prechádza v blízkosti obytných oblastí, sú často nevyhnutné protihlukové bariéry. Tieto bariéry znižujú hluk generovaný dopravou, čím zlepšujú kvalitu života pre miestnych obyvateľov.
  • Osvetlenie a informačné systémy – Pre zaistenie bezpečnosti sú na diaľniciach často inštalované osvetlenie a rôzne informačné tabule s premenlivými údajmi, ktoré informujú vodičov o aktuálnych podmienkach na ceste, ako sú dopravné zápchy, nehody alebo poveternostné výstrahy.
  • Tunely a ich technické vybavenie – Tunely na diaľniciach obsahujú pokročilé technologické riešenia, ako sú ventilačné systémy, protipožiarne systémy, osvetlenie, kamerové systémy na sledovanie dopravy a havarijné núdzové výjazdy.

Zvýšené nároky na organizáciu výstavby

Výstavba diaľnic a ciest I. triedy si vyžaduje starostlivú organizáciu a koordináciu viacerých odborníkov, vrátane projektantov, inžinierov, geodetov a stavebných technikov. Rozsah týchto projektov často znamená potrebu riešiť rôzne prekážky, ako sú preložky inžinierskych sietí, stavba mostov, tunelov či ďalších inžinierskych diel. Tieto stavby musia byť navrhnuté tak, aby čo najviac minimalizovali dopravné obmedzenia počas výstavby, čo si vyžaduje dôkladnú logistickú prípravu.

Plánovanie a harmonogram výstavby

Veľké dopravné projekty vyžadujú detailné plánovanie a dodržiavanie harmonogramu, pretože každé meškanie môže mať veľký vplyv na financie, verejnú dopravu a bezpečnosť.

  • Logistika výstavby – Organizácia výstavby diaľnic je veľmi komplexná, keďže zahŕňa nasadenie veľkého množstva pracovných síl a ťažkých strojov na rôznych miestach súčasne. Každý krok výstavby musí byť koordinovaný tak, aby boli stavebné materiály dodané včas a neboli zbytočne predĺžené dopravné obmedzenia.
  • Koordinácia s ďalšími projektmi – Výstavba nových ciest sa často prekrýva s inými projektmi (napr. modernizácia železníc alebo iné stavebné projekty v okolí), čo vyžaduje koordináciu medzi rôznymi investormi a stavebnými firmami, aby sa minimalizovali vzájomné zásahy a obmedzenia.

Legislatívne a environmentálne požiadavky

Výstavba diaľnic a ciest I. triedy podlieha prísnym právnym predpisom, najmä z hľadiska ochrany životného prostredia a dodržiavania stavebných noriem.

  • Environmentálne štúdie a posudzovanie vplyvov na životné prostredie (EIA) – Pred začiatkom výstavby je povinné vykonanie environmentálnej štúdie, ktorá analyzuje dopady výstavby na prírodné prostredie, vrátane flóry a fauny, vodných tokov a ovzdušia. Na základe výsledkov tejto štúdie môžu byť navrhnuté opatrenia na minimalizáciu negatívnych vplyvov.
  • Ochrana vodných zdrojov a biotopov – Diaľnice často prechádzajú oblasťami s významnými vodnými zdrojmi alebo chránenými biotopmi, ktoré musia byť chránené pred znečistením alebo zničením. To si vyžaduje špeciálne technické riešenia, ako sú ekologické koridory pre zver, mostíky pre obojživelníky alebo odvodňovacie systémy, ktoré zabraňujú znečisteniu vôd.
  • Inžinierske siete a preložky – Často je potrebné presunúť existujúce inžinierske siete (elektrické vedenie, plyn, vodovody) alebo ich zabudovať do návrhu cesty tak, aby neobmedzovali budúci rozvoj infraštruktúry.

Bezpečnostné a prevádzkové požiadavky

Bezpečnosť cestnej premávky je kľúčovým faktorom pri výstavbe diaľnic, a preto sú na tieto stavby kladené vysoké nároky z hľadiska bezpečnosti:

  • Minimálne rozmery a geometrické požiadavky – Diaľnice musia spĺňať presné technické normy týkajúce sa minimálnej šírky jazdných pruhov, šírky odstavného pruhu, polomerov zákrut a sklonov ciest, aby sa zaistila bezpečná jazda pri vysokých rýchlostiach.
  • Núdzové zálivy a odstavné plochy – Na diaľniciach sú v pravidelných intervaloch umiestnené núdzové zálivy, kde môžu vozidlá v prípade potreby bezpečne zastaviť. Tieto zálivy sú dôležité pre minimalizáciu rizika dopravných nehôd.

Ako získať certifikát zhotoviteľa vyhradenej stavby – diaľnice, rýchlostné cesty a výstavba nových úsekov ciest I. triedy? Čo je to certifikácia systémov manažérstva zhotoviteľov vyhradených stavieb? Čo je to certifikát zhotoviteľa vyhradenej stavby?

Diaľnice, rýchlostné cesty a výstavba nových úsekov ciest I. triedy sú považované za vyhradené stavby pre ich značnú technologickú, stavebnú a environmentálnu náročnosť. Ich realizácia si vyžaduje pokročilé geotechnické prieskumy, kvalitné materiály a komplexné stavebné technológie, ako sú tunely, mosty či viadukty, ktoré musia odolať intenzívnemu dopravnému zaťaženiu. Okrem toho musia spĺňať prísne legislatívne a environmentálne normy, vrátane ochrany životného prostredia a riadenia dopravných systémov. Koordinácia veľkých tímov, dôkladné plánovanie a dodržiavanie bezpečnostných štandardov ešte viac zvyšujú ich konštrukčnú komplexnosť.

Vzhľadom na tieto požiadavky sa diaľnice a rýchlostné cesty stávajú kľúčovými inžinierskymi projektmi, ktoré musia byť spravované a realizované odborníkmi s vysokou technickou spôsobilosťou a odborným dohľadom, čím sa oprávnene radia medzi vyhradené stavby.  Proces získania certifikátu systému manažérstva zhotoviteľa vyhradenej stavby môžeme rozdeliť na dve etapy:

  • V prvej etape je potrebné systém manažérstva zhotoviteľa vyhradenej stavby vybudovať, čo predstavuje aktuálne zhodnotenie plnenia požiadaviek na kvalifikáciu zamestnancov spoločnosti – žiadateľa o certifikát v zmysle požiadaviek stanovených v dokumente pre posudzovanie zhody systému manažérstva zhotoviteľa vyhradenej stavby (stanovené v tabuľke B1), vypracovanie dokumentácie systému manažérstva zhotoviteľa vyhradenej stavby a zavedenie systému do praxe. Práve táto etapa je z hľadiska dlhodobého fungovania systému mimoriadne dôležitá a preto sa obvykle realizuje v spolupráci s externými konzultantmi. 
  • V druhej etape nezávislý akreditovaný certifikačný orgán v rámci previerky overí plnenie požiadaviek dokumentu pre posudzovanie zhody a rozhodne o udelení certifikátu. Táto etapa sa volá certifikačný audit. Certifikačný orgán nikdy podľa platných predpisov nevykonáva poradenstvo. Je to zakázané. Certifikačný orgán musí byť akreditovaný na posudzovanie zhody systému manažérstva zhotoviteľa vyhradených stavieb a schválený regulátorom certifikačnej schémy. Certifikáty vydané iným ako akreditovaným orgánom sú bezcenné a neumožňujú zápis do registra zhotoviteľov vyhradených stavieb, ktorý vedie pre iné štátne inštitúcie regulátor certifikačnej schémy.

Certifikácia znamená potvrdenie súladu, zhody (obvykle po primeranom preverení) skutočného stavu implementovaného systému so stanovenými požiadavkami konkrétnej ISO normy.

Účelom certifikácie systému manažérstva zhotoviteľov vyhradených stavieb, definovaných podľa „Stavebného zákona“ je, aby tieto stavby zhotovovali stavebné firmy, ktoré zamestnávajú aspoň stanovený počet kvalifikovaných zamestnancov a majú skúsenosti so zhotovovaním vyhradených stavieb, ktoré sú predmetom ich záujmu.

Požadovaný minimálny počet kvalifikovaných zamestnancov a skúsenosti so zhotovovaním vyhradených stavieb je definovaný pre konkrétnu vyhradenú stavbu v dokumente – Posudzovanie zhody. Požiadavky na orgány vykonávajúce audit a certifikáciu systému manažérstva zhotoviteľa vyhradených stavieb a požiadavky na systém manažérstva.

Potrebujete certifikát systému manažérstva zhotoviteľa vyhradených stavieb? Potrebujete certifikáciu zhotoviteľa vyhradenej stavby?

Pokiaľ potrebujete certifikát zhotoviteľa vyhradených stavieb je potrebné prejsť úspešne certifikačným auditom systému manažérstva zhotoviteľa vyhradenej stavby. Po úspešnom absolvovaní certifikačného auditu je úspešnej firme vydaní certifikát zhotoviteľa vyhradenej stavby.

Certifikát je platný 5 rokov, pričom v pravidelnom intervale je držiteľ certifikátu podľa konkrétnej certifikačnej schémy v pravidelných intervaloch preverovaný.

Pre konkrétnu ponuku pre získanie certifikátu systému manažérstva zhotoviteľa vyhradených stavieb (certifikáciu zhotoviteľa vyhradenej stavby) resp. v prípade, že systém manažérstva zhotoviteľa vyhradenej stavby ešte nemáte vybudovaný prosím vyplňte formulár vpravo so žiadosťou o expresnú ponuku na certifikáciu resp. poradenstvo v oblasti systému manažérstva zhotoviteľa vyhradenej stavby alebo nám napíšte na adresu ponuka@vyhradene-stavby.sk

Ponuku pre získanie certifikátu zhotoviteľa vyhradenej stavby Vám pošleme do 3 hodín.