Medzi jednu zo základných skupín vyhradených stavieb patria mosty. Konkrétne sa jedná o mosty na diaľniciach, rýchlostných cestách a cestách I. triedy, mosty s rozpätím nosnej konštrukcie viac ako 30 m pri betónových prefabrikovaných nosných konštrukciách alebo viac ako 20 m pri ostatných typoch nosných konštrukcií a lávky s rozpätím nosnej konštrukcie viac ako 20 m.
Prečo sú mosty vyhradenými stavbami?
Dokument posudzovanie zhody Požiadavky na orgány vykonávajúce audit a certifikáciu systému manažérstva zhotoviteľa vyhradených stavieb. Požiadavky na systém manažérstva, ktorý bol vydaný 1.7.2024 a v § 2 Zákona o výstavbe (ktorý ma posunutú účinnosť na 1.4.2025 “Stavba, budova, susedný pozemok a susedná stavba” v bode 5 je presná definícia “vyhradenej stavby”. Podľa tohto bodu
Vyhradená stavba je budova alebo inžinierska stavba, ktorá je technologicky náročná alebo konštrukčne neobvyklá, ktorá z hľadiska rozsahu stavebných prác a technológie stavebných prác a použitých stavebných výrobkov kladie zvýšené nároky na organizovanie výstavby, na koordináciu činností vo výstavbe a na potrebné technické vybavenie zhotoviteľa stavby.
Zoznam vyhradených stavieb je uvedený v Dokument posudzovanie zhody Požiadavky na orgány vykonávajúce audit a certifikáciu systému manažérstva zhotoviteľa vyhradených stavieb. Požiadavky na systém manažérstva (po kliknutí si ho stiahnite), ktorý bol vydaný 1.7.2024 ako aj v prílohe č. 4. Zákona o výstavbe.
Mosty predstavujú kľúčové prvky dopravnej infraštruktúry, ktoré spájajú obce a regióny, umožňujú plynulý prenos osôb a tovaru a prispievajú k ekonomickému rozvoju. V súlade s platným dokumentom pre posudzovanie zhody a legislatívou, ktorej účinnosť nastane k 1.4.2025 konkrétne s § 5 Zákona o výstavbe, sú mosty a inžinierske stavby s vysokými technickými nárokmi klasifikované ako vyhradené stavby.
Mosty sú fundamentálnou súčasťou dopravnej infraštruktúry, ktorá zohráva kľúčovú úlohu pri prepojení regiónov a zaisťovaní efektívneho pohybu osôb a tovaru. Od historických drevených konštrukcií po moderné oceľové a betónové mosty, ich vývoj a inovácia sú neodmysliteľnou súčasťou urbanizácie a industrializácie.
Technologická náročnosť zhotovovania mostov
Technologická náročnosť mostov spočíva v ich komplexnej konštrukcii a požiadavkách na presnosť. Pri návrhu mostov je potrebné zohľadniť množstvo faktorov, ktoré ovplyvňujú ich celkovú stabilitu a bezpečnosť. Tieto faktory zahŕňajú statické a dynamické zaťaženie, ako aj environmentálne podmienky.
Statické a dynamické zaťaženie
Pri navrhovaní mostov sa odborníci musia zaoberať statickým zaťažením, ktoré vzniká v dôsledku váhy samotného mosta, vozidiel a chodcov. Statické výpočty musia zohľadniť aj ďalšie faktory, ako sú sneženie, voda a zemetrasenia. Na druhej strane, dynamické zaťaženie sa týka vplyvov, ktoré vznikajú pri pohybe vozidiel a iných objektov na moste. Tieto faktory je potrebné presne vypočítať, aby sa zabezpečila maximálna bezpečnosť a trvanlivosť mosta.
Materiálové vlastnosti
Výber správnych materiálov je ďalším dôležitým aspektom pri výstavbe mostov. Moderné mosty sú zvyčajne konštruované z betónu, ocele alebo kompozitných materiálov. Každý z týchto materiálov má svoje výhody a nevýhody, ktoré je potrebné starostlivo zvážiť. Napríklad, oceľové mosty sú známe svojou pevnosťou a flexibilitou, ale sú náchylné na koróziu. Na druhej strane, betónové mosty sú odolnejšie voči poveternostným podmienkam, ale majú obmedzenú flexibilitu.
Environmentálne podmienky
Mosty sú často vystavené rôznym environmentálnym podmienkam, ako sú silné dažde, povodňe, mrazy a tepelné zmeny. Tieto faktory môžu ovplyvniť stabilitu a trvanlivosť mostov. Napríklad, mosty postavené v oblastiach s častými povodňami musia byť navrhnuté tak, aby odolali vysokým hladinám vody a silným prúdom.
Interdisciplinárna spolupráca
Pri navrhovaní mostov je dôležitá spolupráca medzi rôznymi odborníkmi. Statik, geológ, inžinier dopravy a architekt musia spoločne pracovať na tom, aby zabezpečili, že návrh mosta spĺňa všetky technické a legislatívne požiadavky. Takáto interdisciplinárna spolupráca zvyšuje nároky na organizáciu práce a efektivitu projektu.
Konštrukčné neobvyklosti
Mosty často predstavujú konštrukčne neobvyklé a inovatívne riešenia, ktoré si vyžadujú špeciálne prístupy a technológie. Tieto neobvyklosti sú často dôsledkom snahy o optimalizáciu dizajnu, zvýšenie estetiky a zníženie nákladov.
Rôzne typy mostov
Existuje niekoľko typov mostov, z ktorých každý má svoje špecifiká. Napríklad visuté mosty sú charakterizované svojou schopnosťou prekonávať veľké rozpätia s minimálnym množstvom podpôr. Kompozitné mosty kombinujú vlastnosti rôznych materiálov na dosiahnutie optimálnej pevnosti a odolnosti. Každý typ mosta si vyžaduje iný prístup k návrhu a konštrukcii.
Inovatívne dizajny
Moderné mosty sú často navrhnuté s ohľadom na estetiku a integráciu do okolitého prostredia. Dizajnové prvky, ako sú zakrivené línie, svetelné efekty a umelecké doplnky, môžu zlepšiť vizuálny dojem z mosta a jeho prostredia. Tieto inovatívne dizajny však zvyšujú aj technické a materiálové nároky na konštrukciu.
Výzvy pri konštrukcii
Zložitosť moderných mostov môže viesť k množstvu výziev počas výstavby. Napríklad, práce na visutých mostoch si vyžadujú precízne merania a nastavovanie, aby sa zabezpečila ich stabilita a funkčnosť. Každý aspekt výstavby musí byť starostlivo monitorovaný a kontrolovaný, aby sa predišlo chybám a nesprávnemu zhotoveniu.
Udržateľnosť a ekológia
Pri navrhovaní mostov sa čoraz viac zohľadňuje aj aspekt udržateľnosti. Používanie recyklovaných materiálov, minimalizácia odpadu a integrácia mostov do prírodného prostredia sú kľúčové faktory, ktoré ovplyvňujú moderné projekty. Tieto ekologické prístupy zvyšujú náročnosť projektovania a konštrukcie, ale zároveň prispievajú k ochrane životného prostredia.
Zvýšené nároky na organizáciu výstavby
Organizácia výstavby mostov si vyžaduje komplexné plánovanie a koordináciu rôznych činností. Zohľadnenie časového harmonogramu, rozpočtu a technických požiadaviek je kľúčové pre úspech projektu.
Plánovanie a harmonogram
Úspešná výstavba mostov začína dôkladným plánovaním v rámci predvýrobnej a výrobnej prípravy vyhradenej stavby. Tento proces zahŕňa analýzu potrebných zdrojov, stanovenie časového harmonogramu a identifikáciu kritických bodov. Dôkladné plánovanie pomáha predchádzať oneskoreniam a zvyšuje efektivitu výstavby.
Koordinácia profesií
Výstavba mostov zahŕňa široké spektrum profesií, vrátane architektov, inžinierov, stavebných robotníkov a dodávateľov. Koordinácia medzi týmito profesiami je kľúčová pre úspešné dokončenie projektu. Komunikácia a spolupráca sú nevyhnutné na to, aby sa zabezpečila synchronizácia činností a minimalizovali sa chyby.
Logistika a dodávka materiálov
Materiály potrebné na výstavbu mostov musia byť dodané v správny čas a na správne miesto. Logistika je preto kritickým aspektom výstavby, ktorý môže ovplyvniť celkový časový harmonogram. Plánovanie dodávok a manipulácia s materiálmi musí byť presne koordinovaná, aby sa predišlo oneskoreniam.
Bezpečnosť na pracovisku
Bezpečnosť pracovníkov je pri výstavbe mostov absolútnou prioritou. Stavebné lokality môžu byť nebezpečné a vyžadujú si dodržiavanie prísnych bezpečnostných protokolov. Vzdelávanie pracovníkov v oblasti bezpečnosti, pravidelné školenia a dohľad sú kľúčovými aspektmi, ktoré zabezpečujú ochranu pracovníkov a minimalizujú riziko nehôd.
Technické vybavenie zhotoviteľa vyhradenej stavby
Moderná výstavba mostov si vyžaduje špecifické technické vybavenie, ktoré zabezpečuje presnosť a kvalitu práce. Zhotovitelia musia investovať do moderných strojov a zariadení, ktoré im umožňujú efektívne vykonávať zložitú prácu.
Špeciálne stroje a zariadenia
Výstavba mostov často vyžaduje použitie špeciálnych strojov, ako sú žeriavy, betónové pumpy a zariadenia na meranie kvality. Tieto stroje umožňujú presnú manipuláciu s ťažkými materiálmi a vykonávanie náročných operácií, ako je liatie betónu alebo montáž oceľových konštrukcií.
Technológie merania a kontroly
Moderné technológie merania a kontroly sú nevyhnutné na zabezpečenie kvality a bezpečnosti mostov. Rôzne prístroje, ako sú laserové meracie zariadenia, geodetické prístroje a senzory, pomáhajú odborníkom monitorovať presnosť a stabilitu konštrukcie počas celého procesu výstavby.
Vzdelávanie a školenia
Pre efektívne využívanie moderného technického vybavenia je nevyhnutné, aby pracovníci mali potrebné znalosti a zručnosti. Pravidelné školenia a vzdelávacie programy sú kľúčové pre udržanie vysokej úrovne odbornosti a schopnosti tímu vysporiadať sa s novými technológiami.
Údržba a modernizácia vybavenia
Na to, aby technické vybavenie fungovalo efektívne, je dôležité zabezpečiť jeho pravidelnú údržbu a modernizáciu. Zhotovitelia musia investovať do údržby svojho vybavenia, aby sa minimalizovali prestoje a zabezpečila maximálna efektivita práce.
Bezpečnostné normy a legislatívne požiadavky
Bezpečnostné normy a legislatívne požiadavky zohrávajú kľúčovú úlohu v návrhu a výstavbe mostov. Dodržiavanie týchto noriem je nevyhnutné na zabezpečenie bezpečnosti pracovníkov, používateľov a okolia.
Prísne normy
Normy, ktoré regulujú návrh a výstavbu mostov, sa líšia podľa krajiny a regiónu. Tieto normy určujú požiadavky na materiály, konštrukčné techniky a bezpečnostné opatrenia. Každý most musí byť navrhnutý a postavený tak, aby spĺňal tieto normy, čo zvyšuje nároky na plánovanie a realizáciu.
Legislatívne požiadavky
Okrem technických noriem sú tu aj legislatívne požiadavky, ktoré musia byť splnené pred začatím výstavby. Tieto požiadavky môžu zahŕňať povolenia, schválenia a konzultácie s miestnymi úradmi. Nedodržanie týchto požiadaviek môže viesť k pokutám alebo zastaveniu projektu.
Monitorovanie a kontrola kvality
Pri výstavbe mostov je dôležité zabezpečiť pravidelný monitoring a kontrolu kvality. Odborníci musia priebežne overovať, či sa výstavba realizuje v súlade s platnými normami a legislatívou. Takéto kontroly sú nevyhnutné na odhalenie potenciálnych problémov a ich včasné odstránenie.
Význam transparentnosti
Transparentnosť v procese výstavby je kľúčová pre udržanie dôvery verejnosti a zainteresovaných strán. Oznámenia o pokroku, dodržiavaní predpisov a bezpečnostných opatreniach pomáhajú zabezpečiť, že projekt je realizovaný v súlade s očakávaniami a požiadavkami komunity.
Ako získať certifikát zhotoviteľa vyhradenej stavby – mostov? Čo je to certifikácia systémov manažérstva zhotoviteľov vyhradených stavieb? Čo je to certifikát zhotoviteľa vyhradenej stavby?
Mosty ako vyhradené stavby predstavujú zložitý a technologicky náročný segment stavebnej činnosti. Ich význam pre dopravnú infraštruktúru je nezanedbateľný, pretože prispievajú k efektívnemu spojeniu medzi regiónmi a zabezpečujú plynulý prenos osôb a tovaru. Vzhľadom na ich komplexnosť, prísne bezpečnostné normy a potrebu špeciálneho technického vybavenia je nevyhnutné, aby ich výstavba a údržba boli vykonávané kvalifikovanými odborníkmi v súlade s platnými reguláciami.
Kvalitná realizácia mostov zabezpečuje nielen bezpečnosť a trvanlivosť týchto stavieb, ale aj ich schopnosť uspokojiť rastúce požiadavky moderného sveta. Udržateľnosť a integrácia do životného prostredia by mali byť rovnako dôležité aspekty pri návrhu a výstavbe mostov, aby sa zabezpečila ich funkčnosť aj v budúcnosti. Proces získania certifikátu systému manažérstva zhotoviteľa vyhradenej stavby môžeme rozdeliť na dve etapy:
- V prvej etape je potrebné systém manažérstva zhotoviteľa vyhradenej stavby vybudovať, čo predstavuje aktuálne zhodnotenie plnenia požiadaviek na kvalifikáciu zamestnancov spoločnosti – žiadateľa o certifikát v zmysle požiadaviek stanovených v dokumente pre posudzovanie zhody systému manažérstva zhotoviteľa vyhradenej stavby (stanovené v tabuľke B1), vypracovanie dokumentácie systému manažérstva zhotoviteľa vyhradenej stavby a zavedenie systému do praxe. Práve táto etapa je z hľadiska dlhodobého fungovania systému mimoriadne dôležitá a preto sa obvykle realizuje v spolupráci s externými konzultantmi.
- V druhej etape nezávislý akreditovaný certifikačný orgán v rámci previerky overí plnenie požiadaviek dokumentu pre posudzovanie zhody a rozhodne o udelení certifikátu. Táto etapa sa volá certifikačný audit. Certifikačný orgán nikdy podľa platných predpisov nevykonáva poradenstvo. Je to zakázané. Certifikačný orgán musí byť akreditovaný na posudzovanie zhody systému manažérstva zhotoviteľa vyhradených stavieb a schválený regulátorom certifikačnej schémy. Certifikáty vydané iným ako akreditovaným orgánom sú bezcenné a neumožňujú zápis do registra zhotoviteľov vyhradených stavieb, ktorý vedie pre iné štátne inštitúcie regulátor certifikačnej schémy.
Certifikácia znamená potvrdenie súladu, zhody (obvykle po primeranom preverení) skutočného stavu implementovaného systému so stanovenými požiadavkami konkrétnej ISO normy.
Účelom certifikácie systému manažérstva zhotoviteľov vyhradených stavieb, definovaných podľa „Stavebného zákona“ je, aby tieto stavby zhotovovali stavebné firmy, ktoré zamestnávajú aspoň stanovený počet kvalifikovaných zamestnancov a majú skúsenosti so zhotovovaním vyhradených stavieb, ktoré sú predmetom ich záujmu.
Požadovaný minimálny počet kvalifikovaných zamestnancov a skúsenosti so zhotovovaním vyhradených stavieb je definovaný pre konkrétnu vyhradenú stavbu v dokumente – Posudzovanie zhody. Požiadavky na orgány vykonávajúce audit a certifikáciu systému manažérstva zhotoviteľa vyhradených stavieb a požiadavky na systém manažérstva.
Potrebujete certifikát systému manažérstva zhotoviteľa vyhradených stavieb? Potrebujete certifikáciu zhotoviteľa vyhradenej stavby?
Pokiaľ potrebujete certifikát zhotoviteľa vyhradených stavieb je potrebné prejsť úspešne certifikačným auditom systému manažérstva zhotoviteľa vyhradenej stavby. Po úspešnom absolvovaní certifikačného auditu je úspešnej firme vydaní certifikát zhotoviteľa vyhradenej stavby.
Certifikát je platný 5 rokov, pričom v pravidelnom intervale je držiteľ certifikátu podľa konkrétnej certifikačnej schémy v pravidelných intervaloch preverovaný.
Pre konkrétnu ponuku pre získanie certifikátu systému manažérstva zhotoviteľa vyhradených stavieb (certifikáciu zhotoviteľa vyhradenej stavby) resp. v prípade, že systém manažérstva zhotoviteľa vyhradenej stavby ešte nemáte vybudovaný prosím vyplňte formulár vpravo so žiadosťou o expresnú ponuku na certifikáciu resp. poradenstvo v oblasti systému manažérstva zhotoviteľa vyhradenej stavby alebo nám napíšte na adresu ponuka@vyhradene-stavby.sk
Ponuku pre získanie certifikátu zhotoviteľa vyhradenej stavby Vám pošleme do 3 hodín.
Súvisiace právne predpisy vyhradená stavba – mosty
- Zákon č. 135/1961 Z. z. o pozemných komunikáciách (cestný zákon), v znení neskorších
- predpisov;
- Zákon č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení
- neskorších predpisov;
- Zákon č. 106/2018 Z. z. o prevádzke vozidiel v cestnej premávke a o zmene a doplnení
- niektorých zákonov, v znení neskorších predpisov.
- Vyhláška MV SR č. 134/2018, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o prevádzke vozidiel
- v cestnej premávke;
- Vyhláška MV SR č. 9/2009 Z. z., ktorou sa vykonáva zákon o cestnej premávke a o zmene
- a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov;
- Vyhláška MV SR č. 30/2020 o dopravnom značení;
- Vyhláška UIC 778-3 Odporúčanie pre kontrolu, hodnotenie a údržbu murovaných
- klenbových mostov.
Súvisiace normy vyhradená stavba – mosty
- STN 72 1860 Kameň na murivo a stavebné účely. Spoločné ustanovenia
- STN 72 2605 Skúšanie tehliarskych výrobkov. Stanovenie mechanických vlastností
- STN 73 1201 Navrhovanie betónových konštrukcií
- STN 73 1370 Nedeštruktívne skúšanie betónu. Spoločné ustanovenia
- STN 73 1371 Ultrazvuková impulzová metóda skúšania betónu
- STN 73 1372 Rezonančná metóda skúšania betónu
- STN 73 1373 Tvrdomerné metódy skúšania betónu
- STN 73 2011 Nedeštruktívne skúšanie betónových konštrukcií
- STN 73 3251 Navrhovanie konštrukcií z kameňa
- STN 73 6200 Mostné názvoslovie
- STN 73 6201 Projektovanie mostných objektov
- STN 73 6205 Navrhovanie oceľových mostných konštrukcií
- STN 73 6206 Navrhovanie betónových a železobetónových mostných konštrukcií
- STN 73 6209 Zaťažovacie skúšky mostov
- STN EN 1990 Eurokód: Zásady navrhovania konštrukcií
- STN EN 1990 Eurokód: Zásady navrhovania konštrukcií, Zmena A1. Príloha A2: Použitie pre mosty
- STN EN 1991-1-1 Eurokód 1: Zaťaženia konštrukcií. Časť 1-1: Všeobecné zaťaženia. Objemová tiaž, vlastná tiaž a úžitkové zaťaženia budov
- STN EN 1991-2 Eurokód 1: Zaťaženia konštrukcií. Časť 2: Zaťaženia mostov dopravou
- STN EN 1992-1-1+A1 Eurokód 2: Navrhovanie betónových konštrukcií. Časť 1-1: Všeobecné pravidlá a pravidlá pre budovy (konsolidovaný text)
- STN EN 1992-2 Eurokód 2: Navrhovanie betónových konštrukcií. Časť 2: Betónové mosty. Navrhovanie a konštruovanie
- STN EN 1993-1-1 Eurokód 3: Navrhovanie oceľových konštrukcií. Časť 1-1: Všeobecné pravidlá a pravidlá pre budovy
- STN EN 1993-1-5 Eurokód 3: Navrhovanie oceľových konštrukcií. Časť 1-5: Nosné stenové prvky (vrátane NA)
- STN EN 1993-1-8 Eurokód 3: Navrhovanie oceľových konštrukcií. Časť 1-8: Navrhovanie uzlov
- STN EN 1993-1-9 Eurokód 3: Navrhovanie oceľových konštrukcií. Časť 1-9: Únava
- STN EN 1993-2 Eurokód 3: Navrhovanie oceľových konštrukcií. Časť 2: Oceľové mosty
- STN EN 1994-1-1 Eurokód 4: Navrhovanie spriahnutých oceľobetónových konštrukcií. Časť 1-1: Všeobecné pravidlá a pravidlá pre budovy
- STN EN 1994-2 Eurokód 4: Navrhovanie spriahnutých oceľobetónových konštrukcií. Časť 2: Všeobecné pravidlá a pravidlá pre mosty
- STN EN 1912 Konštrukčné drevo. Pevnostné triedy. Zaradenie vizuálnych tried a druhov dreva. SÚTN, október 2013.
- STN EN 206+A1 Betón. Špecifikácia, vlastnosti, výroba a zhoda.
- STN EN 206/NA Betón. Špecifikácia, vlastnosti, výroba a zhoda.
- STN EN 338 Konštrukčné drevo. Pevnostné triedy.
- STN EN 384+A1 Konštrukčné drevo. Zisťovanie charakteristických hodnôt mechanických vlastností a hustoty. ÚNMS SR, máj 2019.
- STN EN 14080 Drevené konštrukcie. Lepené lamelové drevo a lepené masívne drevo. Požiadavky
- STN EN 408 + A1 Drevené konštrukcie. Konštrukčné drevo a lepené lamelové drevo. Stanovenie niektorých fyzikálnych a mechanických vlastností
- STN EN 1995-1-1+A1 Eurokód 5: Navrhovanie drevených konštrukcií. Časť 1-1: Všeobecne. Všeobecné pravidlá a pravidlá pre budovy.
- STN EN 1995-2 Eurokód 5: Navrhovanie drevených konštrukcií. Časť 2: Mosty.
- STN EN 1996-1-1 Eurokód 6: Navrhovanie murovaných konštrukcií. Časť 1-1: Všeobecné pravidlá pre vystužené a nevystužené murované konštrukcie (konsolidovaný text)
- STN EN 1996-3 Eurokód 6: Navrhovanie murovaných konštrukcií. Časť 3: Zjednodušené výpočtové metódy pre nevystužené murované konštrukcie
- STN EN 206-1+A1 Betón. Špecifikácia, vlastnosti, výroba a zhoda
- STN EN 998-2 Špecifikácia mált na murivo. Časť 2: Malta na murovanie
- STN EN 1015-11 Metódy skúšania mált na murovanie. Časť 11: Stanovenie pevnosti zatvrdnutej malty v ťahu pri ohybe a v tlaku
- STN EN 1052-1 Skúšobné metódy pre murivo. Časť 1: Stanovenie pevnosti v tlaku
- STN EN 1052-2 Skúšobné metódy pre murivo. Časť 2: Stanovenie pevnosti v ťahu pri ohybe
- STN EN 1052-3 Skúšobné metódy pre murivo. Časť 3: Stanovenie začiatočnej šmykovej pevnosti
- STN EN 1052-4 Skúšobné metódy pre murivo. Časť 4: Stanovenie pevnosti v šmyku muriva s hydroizoláciou
- STN EN 1052-5 Skúšobné metódy pre murivo. Časť 5: Stanovenie odolnosti proti porušeniu škáry muriva metódou namáhania ohybovým momentom
- STN EN 1926 Skúšky prírodného kameňa. Stanovenie jednoosej pevnosti v tlaku
- STN EN 772-1+A1 Metódy skúšania murovacích prvkov. Časť 1: Stanovenie pevnosti v tlaku
- STN EN 10025-2 Výrobky valcované za tepla z konštrukčných ocelí. Časť 2: Technické dodacie podmienky na nelegované konštrukčné ocele
- STN EN 10080 Oceľ na vystuženie betónu. Zvariteľná oceľová výstuž. Všeobecne
- STN EN 12504-1 Skúšanie betónu v konštrukciách. Časť 1: Vzorky z jadrového vŕtania. Odber, preskúmanie a skúška pevnosti v tlaku
- STN EN 12504-2 Skúšanie betónu v konštrukciách. Časť 2: Nedeštruktívne skúšanie. Stanovenie tvrdosti odrazovým tvrdomerom
- STN EN 12504-4 Skúšanie betónu. Časť 4: Určenie rýchlosti ultrazvukového impulzu
- STN EN ISO 6892-1 Kovové materiály. Skúšanie ťahom. Časť 1: Metóda skúšania pri izbovej teplote (ISO 6892-1: 2019)
- STN EN ISO 13918 Zváranie. Svorníky a keramické krúžky na priváranie svorníkov
- STN EN ISO 15630-1 Oceľ na výstuž a predpínanie betónu. Skúšobné metódy. Časť : Tyče, valcované drôty a drôty na výstuž betónu (ISO 15630-1: 2019)
- STN ISO 13822 Zásady navrhovania konštrukcií. Hodnotenie existujúcich konštrukcií
Súvisiace technické predpisy a podmienky vyhradená stavba – mosty
- TP 019 Dokumentácia stavieb ciest, MDPT SR: 2006
- TP 059 Zadávanie a výkon diagnostiky mostov, MDVRR SR: 2012
- TP 060 Prehliadky, údržba a opravy cestných komunikácií. Mosty, MDVRR SR: 2012
- TP 061 Katalóg porúch mostných objektov na diaľniciach, rýchlostných cestách a cestách I., II. a III. triedy, MDV SR:2019
- TP 067 Migračné objekty pre voľne žijúce živočíchy Projektovanie, výstavba, prevádzka a oprava. MDVRR SR: 2013
- TP 075 Evidencia cestných mostov a lávok, MDVRR SR: 2013.
- TP 076 Monitorovanie cestných mostov. MDVRR SR: 2013
- TP 077 Systém hospodárenia s mostami. MDVRR SR: 2013
- TP 103 Povoľovacie konanie na zvláštne užívanie pozemných komunikácií pri prepravách nadmerných a nadrozmerných nákladov (a niektoré súvisiace vybrané povinnosti správcov
- pozemných komunikácií a iných subjektov), MDV SR: 2017
- TP 104 Zaťažiteľnosť cestných mostov a lávok. MDVRR SR: 2016
- TKP 0 Časť 0, Všeobecne, MDVRR SR: 2012
- TKP 3 Časť 3, Priepusty, MDVRR SR: 2013
- VTP Určovanie zaťažiteľnosti železničných mostných objektov, GR ŽSR, 2016.